Ons centrum Uw Privacy


In het gezondheidscentrum kunnen diverse persoonsgegevens van u worden verwerkt. Dit is noodzakelijk om u medisch goed te kunnen behandelen en is nodig voor het financieel afhandelen van de behandeling. Op het moment dat u een behandelrelatie aangaat met één van onze zorgverleners, geeft u hiermee stilzwijgend toestemming voor het aanleggen en beheren van een medisch dossier met uw persoonlijke gegevens. Dit is wettelijk bepaald in de wet op de geneeskundige behandelovereenkomst (Wgbo).

Uw zorgverlener; dit is  bij SGE:
  • een huisarts, ondersteund door praktijkondersteuners, verpleegkundig specialist, praktijkondersteuners en centrumassistentes, 
  • een apotheker ondersteund door apothekersassistentes en apotheeksmedewerkers,
  • een fysiotherapeut,
  • een psycholoog,
  • een tandarts
deelt uw persoonsgegevens in principe niet met andere zorgverleners, binnen of buiten SGE, tenzij dit noodzakelijk is voor uw behandeling. Alle medewerkers van SGE hebben zich verplicht om vertrouwelijk om te gaan met uw persoonsgegevens. Uw persoonsgegevens worden zo goed als mogelijk beveiligd tegen onbevoegde toegang.

Toestemming en bezwaar

In de volgende gevallen hoeft uw zorgverlener u niet om toestemming voor uitwisseling van gegevens te vragen: 

  • Uw zorgverlener wil graag advies over uw medische situatie van een andere zorgverlener. Uw huisarts wil u bijvoorbeeld een recept voorschrijven, maar heeft daarvoor advies van de apotheek nodig. In dit geval hoeft de zorgverlener u hiervoor geen toestemming te vragen. Het is onderdeel van de behandeling, volgens de Wgbo. Indien u niet wilt dat uw zorgverlener uw gegevens met andere zorgverleners deelt, mag u hier bezwaar tegen maken. Dit wordt in uw dossier genoteerd. 
  • Daarnaast kan het verwerken van persoonsgegevens noodzakelijk zijn vanuit een wettelijke verplichting (zoals de meldplicht voor besmettelijke ziekten) of voor bijvoorbeeld het bestrijden van ernstig gevaar voor uw gezondheid. In dit geval hoeft de zorgverlener u hiervoor geen toestemming te vragen. Het is onderdeel van de behandeling, volgens de Wgbo. 
  • Voor kwaliteitsdoeleinden worden uw medische gegevens geanonimiseerd gebruikt om de kwaliteit van zorg te kunnen verbeteren en te vergelijken met andere zorgaanbieders. De gegevens zijn niet terug te herleiden tot uw persoon. Indien u toch bezwaar heeft tegen het gebruik van uw gegevens, kunt u dit aangeven bij uw zorgverlener.
In een aantal andere gevallen hebt u als patiënt het recht om geïnformeerd te worden over deze gegevensuitwisseling. U wordt gevraagd toestemming te geven of u kunt hiertegen bezwaar maken als u dat wilt. 
  • U wordt doorverwezen naar een andere zorgverlener, zoals een specialist in het ziekenhuis. Uw huisarts vraagt uw toestemming voor deze doorverwijzing en het delen van de noodzakelijke gegevens met deze specialist.
  • U wordt gevraagd door uw zorgverlener of u toestemming geeft voor het toegankelijk maken van een deel van uw medisch dossier voor het Landelijk Schakelpunt (LSP). In het geval dat u door omstandigheden moet worden geholpen door een andere zorgverlener dan uw eigen arts of apotheek, bijvoorbeeld bij de huisartsenpost, de spoedeisende hulp of bij een apotheek elders in het land, dan kan deze andere zorgverlener een deel van uw dossier inzien voor de juiste behandeling. Dit kan alleen wanneer u hier uitdrukkelijke toestemming voor hebt gegeven. Uw huisarts of apotheker is verplicht toestemming of bezwaar te registreren in uw medisch dossier. Indien u geen toestemming hebt gegeven zal uw dossier niet inzichtelijk worden via het LSP. Meer informatie hierover vindt u op de website van het Informatiepunt voor Zorgcommunicatie, www.VZVZ.nl/informatiepunt. U kunt ook telefonisch contact opnemen met het Informatiepunt voor Zorginformatie, telefoonnummer: 070 – 317 3456. 
Of u nu toestemming geeft of bezwaar maakt tegen de uitwisseling van uw gegevens; in alle gevallen zal elke zorgverlener zijn uiterste best doen om u zo goed mogelijk te behandelen.

Inzage, correctie, aanvulling en verwijdering van uw medische gegevens

Als patiënt hebt u het recht om te weten of en welke persoonsgegevens van u verwerkt worden. Dit betekent het volgende:
  • U mag een verzoek indienen om uw dossier in te zien of hier een afschrift van opvragen.
  • U mag verzoeken om correctie, aanvulling of verwijdering van gegevens in uw medisch dossier. 
Het kan zijn dat er zwaarwegende redenen zijn voor de zorgverlener om dit te weigeren. Uw zorgverlener zal dit dan toelichten.

Voorwaarden en regels op dit gebied staan verder uitgewerkt in het privacyreglement van SGE. Eventueel kunt u het opvragen via het secretariaat van SGE (040-7116000)

Functionaris gegevensbescherming SGE


SGE heeft een Functionaris Gegevensbescherming aangesteld in de persoon van de heer M. van Dis.

Deze functionaris is per mail te bereiken op fg@sge.nl



Uitgelicht
Oktober = Stoptober SGE, stopt u mee?
Oktober = Stoptober SGE, stopt u mee?
Geplaatst: 17 september 2019

SineFuma verzorgt voor SGE de groepstraining; “Rookvrij! Ook jij?”. SGE zet zich in voor de gezondheid van veel Eindhovenaren en stoppen met roken geeft een enorme gezondheidswinst. Daarom gaan we dit najaar inzetten op de meest effectieve manier van stoppen met roken: Groepstraining. SineFuma provides group training for SGE; “Quit Smoking! You too?". SGE is committed to the health of many people in Eindhoven and quitting smoking is a huge health gain. That is why this autumn, we are going to focus on the most effective way to stop smoking: with a group training.

Mogen we u benaderen om mee te denken?
Mogen we u benaderen om mee te denken?
Geplaatst: 13 september 2019

Als SGE willen we in de (nabije) toekomst onze zorgverlening op een aantal onderdelen anders gaan organiseren. Wij horen graag uw mening; bijvoorbeeld over de inzet van digitale ondersteuning en een andere aanpak van onze zorg voor mensen met een chronische aandoening. Zouden we u mogen benaderen om met ons mee te denken? As SGE, we want to organize our care provision differently in a number of areas in the (near) future. We would like to hear your opinion on the use of digital support and about the different approach in our care for people with a chronic disorder. Could we approach you to think along with us?

Medicijntekorten
Medicijntekorten
Geplaatst: 12 september 2019

Door leveringsproblemen zijn medicijnen steeds vaker voor korte of langere tijd niet beschikbaar. Uw apotheker kan het medicijn dan ook niet voor u bestellen. Dit is een toenemend probleem, wat een aantal verschillende oorzaken kan hebben. We leggen u hier graag meer over uit. Due to delivery problems, medicines are sometimes not available for a short or for a longer period of time. Your pharmacist cannot order the medicine for you. This is an increasing problem that may be caused by a number of things. We are happy to explain more about this to you.